Profiel Alfredo Blokland
Blokland Advies is opgericht door Alfredo Blokland. Alfredo Blokland heeft 14 jaar gewerkt bij de Amsterdamse politie. Hierbij heeft hij aan diverse projecten deelgenomen, waarbij samenwerking met de gemeente en externe partijen, zoals gemeente, woningcorporaties, GGD, scholen en Jeugdzorg centraal stonden. Deze samenwerking tussen partijen bleek keer op keer de sleutel tot succes te zijn, vooral op het preventieve vlak.
Daarnaast heeft Alfredo gewerkt als groepsleider bij de Justitiële Jeugdinrichting Rentray. Hierbij heeft hij zich veelvuldig bezig gehouden met het verlenen van zorg op maat aan gedetineerden, waarbij hij veel profijt had van zijn opleiding Ortho-psychiatrie.
Verder werkte Alfredo gedurende 5 jaar voor diverse Gemeentelijke Sociale Diensten, in de functie van senior Handhavingspecialist. Hij hield zich bezig met het opsporen van bijstandsfraude, het adviseren van klantmanagers, het afleggen van huisbezoeken en het vaststellen van het recht op bijstand. Daarnaast heeft hij gewerkt als coördinator Wmo, het indiceren van Wmo-voorzieningen en het coachen en trainen van klantmanagers Wmo. Hiertoe heeft hij diverse opleidingen afgerond, waaronder de opleiding Handhavingspecialist en de opleiding Juridisch Kwaliteitsmedewerker Wet werk & bijstand en Wmo.
Als senior handhavingspecialist was Alfredo in Amsterdam-Zuidoost betrokken bij het project “Dak- en Thuislozen”. Deze specifieke groep bijstandscliënten bestond voornamelijk uit verslaafden, mensen met psychiatrische problemen en ex-gedetineerden. Dit project is zeer succesvol geweest, omdat GGD, Sociale Dienst, Schuldhulp en andere organisaties onder één dak samenwerkten. Het aantal inbraken, openbaar drugsgebruik en overlast, alsmede het aantal gebruikte naalden dat op trapveldjes en speeltuintjes werd aangetroffen, is significant verminderd. Het aanbieden van een zinvolle dagbesteding is de succesfactor geweest in dit project.
Alfredo over zijn werk als handhavingspecialist:
“Tijdens mijn werk kwam ik regelmatig in aanraking met ex-gedetineerden. Klantmanagers hadden vaak problemen om de bijstandsaanvragen van ex-gedetineerden af te handelen, vanwege dreigementen, angst en miscommunicatie. Dit heeft geleid tot stress en ziekteverzuim bij de klantmanagers. Met mijn communicatieve vaardigheden en doortastendheid kon ik de rust in het gemeentehuis terug laten keren, waardoor de klantmanager zijn/haar werk op normale wijze kon afronden”.
Alfredo heeft de oorzaak van de escalaties geanalyseerd, en is tot de conclusie gekomen dat ex-gedetineerden onvoldoende worden voorbereid op hun terugkeer in de maatschappij. Na vrijlating blijken Wet- en regelgeving vaak te zijn veranderd. Om in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering moet men in het bezit zijn van een ID-kaart, huisvesting hebben, en men moet ingeschreven staan bij de betreffende gemeente. Door hen hierop reeds tijdens de detentie voor te bereiden, en na de detentie intensief te begeleiden, kan de terugkeer in de maatschappij worden versoepeld. Hiermee haal je de mensen uit de anonimiteit, waardoor de kans op recidive aantoonbaar vermindert en de veiligheid en leefbaarheid in de betreffende gemeente significant verbetert.
Alfredo: “Met deze dubbele werkwijze van interventie-aanpak en nazorg ex-gedetineerden wordt de leefbaarheid en veiligheid in de wijken het beste aangepakt. Dit heeft mij gemotiveerd om vanaf 2010 mijn eigen bureau Blokland Advies op te richten”.